Αν δεν αυξηθούν οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις κι αν δεν αλλάξει ριζικά η διατροφή των ανθρώπων θα είναι αδύνατον να τραφεί ο πλανήτης το 2050 αποκλειστικά με βιολογικά αγροτικά προϊόντα, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση Nature Communications.
Οι ερευνητές υπολογίζουν ότι το 2050 ο αριθμός των ανθρώπων θα ξεπερνά τα 9 δισεκατομμύρια και θα απαιτείται να αυξηθεί κατά 50% η αγροτική παραγωγή για να τραφούν όλοι.
Σύμφωνα με τη μελέτη, δεδομένου ότι οι βιολογικές καλλιέργειες είναι λιγότερο αποδοτικές σε σύγκριση με την παραδοσιακή γεωργία (και εφόσον η ανθρώπινη δίαιτα δεν αλλάξει), θα χρειαζόταν να αυξηθούν κατά 16-33% οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις, κάτι που σημαίνει ότι στο ίδιο διάστημα θα αυξανόταν η καταστροφή των δασών κατά 8-15%. Παρά τον θετικό αντίκτυπο που θα είχαν για το περιβάλλον αυτές οι βιολογικές καλλιέργειες, κυρίως επειδή δεν θα χρησιμοποιούνταν φυτοφάρμακα, οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν αυτή τη λύση «μη βιώσιμη».
Οι ερευνητές εξέτασαν άλλα «σενάρια»: Από μια «μερική» τροποποίηση των παραδοσιακών καλλιεργειών μέχρι τη ριζική μετατροπή τους σε βιολογικές, σε συνδυασμό όμως με ορισμένες άλλες παραμέτρους και ιδίως με την αλλαγή της διατροφής του ανθρώπου με τον περιορισμό της κατανάλωσης κρέατος.
Όπως αναφέρουν η μετάβαση σε μια βιολογική γεωργία θα μπορούσε να ανταποκριθεί στην παγκόσμια ζήτηση για τρόφιμα, και μάλιστα να είναι βιώσιμη λύση, μόνο εφόσον περιοριστεί η σπατάλη τροφίμων και μειωθεί η παραγωγή κρέατος.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, θα ήταν εφικτό να παράγονται μόνο βιολογικά προϊόντα σε ποσοστό 100% χωρίς να αυξηθεί η καλλιεργήσιμη γη, μόνο αν μειωνόταν κατά 50% η σπατάλη τροφίμων και ταυτόχρονα αν καταργούνταν εντελώς οι καλλιέργειες που προορίζονται για ζωοτροφές. Αποτέλεσμα: λιγότερα ζώα κτηνοτροφίας και μείωση στο 11% (από 38% σήμερα) των ζωικών πρωτεϊνών που καταναλώνει ο άνθρωπος.
Τα συμπεράσματα της μελέτης έγιναν δεκτά με σκεπτικισμό από άλλους ερευνητές. Οι εκτιμήσεις αυτές είναι «απλουστευτικές, αν συγκριθούν με την πραγματική ζωή» και περιλαμβάνουν «πολλές υποθέσεις που θα μπορούσαν να αποδειχθούν αληθείς ή λανθασμένες «, εξήγησε ο Λες Φίρμπανκ, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Λιντς.
«Με τις στρατηγικές αυτές, το πιάτο του ανθρώπου θα γινόταν αισθητά διαφορετικό σε σύγκριση με τη σημερινή εποχή, με ελάχιστο κρέας οποιουδήποτε είδους και σημαντική αύξηση της κατανάλωσης λαχανικών», είπε από την πλευρά της η Μαρτίν Μπάρονς, του Πανεπιστημίου του Γουόργουικ.

Αφήστε μια απάντηση