Παρόλο που ζούμε σε μια ηλιόλουστη χώρα, οι μισοί Ελληνες κάθε ηλικίας έχουν έλλειψη βιταμίνης D.

Δύο ελληνικές μελέτες που εκπονήθηκαν από το Εργαστήριο Έρευνας Παθήσεων του Μυοσκελετικού Συστήματος, του ΚΑΤ (Πανεπιστήμιο Αθηνών) με τη στήριξη του Συλλόγου Ασθενών Σκελετικής Υγείας «ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ» διαπιστώνουν χαμηλή κατανάλωση ασβεστίου και ανεπάρκεια βιταμίνης D για έναν στους δύο Έλληνες.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός για την Αντιμετώπιση της Οστεοπόρωσης έχει κατατάξει σε πρόσφατη δημοσίευσή τους την Ελλάδα στις χώρες με μεγάλη πρόσληψη ασβεστίου αλλά οι επιστήμονες οι οποίοι συμμετείχαν στις έρευνες λένε ότι αυτή η κατάταξη είναι λανθασμένη καθώς τα ευρήματα είναι σε βάρος της πραγματικότητας και τονίζουν ότι η κατάταξη έγινε με στοιχεία από παλιά μελέτη.
Ο πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Οστεοπόρωσης κ Γιώργος Τροβάς ανέφερε ότι την τελευταία πενταετία σε ένα μεγάλο δείγμα 11.000 Ελλήνων, όλων των ηλικιών 18-97 (με την πλειοψηφία στο δείγμα να είναι γυναίκες) διαπιστώθηκε ότι το 50% προσλαμβάνει ασβέστιο κάτω από 800 mg, που η είναι συνιστώμενη ημερήσια κατανάλωση. «Επίσης το 25% νέων γυναικών κάτω των 40 ετών, καταναλώνει κάτω από το 400 mg που είναι η ελάχιστη ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου ενώ τα άτομα άνω των 80 ετών, μόνο το 36% καλύπτουν τις ημερήσιες ανάγκες που συνιστώνται για αυτή την ηλικία» είπε.

 Μεγάλη έλλειψη βιταμίνης D για το 8% του ελληνικού πληθυσμού

   Σε άλλη μελέτη του Εργαστηρίου Έρευνας Παθήσεων του Μυοσκελετικού Συστήματος, του ΚΑΤ, που έγινε τη διετία 2015-2017 σε πανελλαδικό δείγμα 1.000 ατόμων ηλικίας 18-65 ετών, (με το 70% του δείγματος να είναι γυναίκες) φάνηκε, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ελληνικού Ιδρύματος Οστεοπόρωσης, ότι το 50% έχει ανεπάρκεια βιταμίνης D, ενώ ένα 8% έχει μεγάλη έλλειψη της βιταμίνης D.
Γιατί έχει σημασία η έλλειψη βιταμίνης D?Επειδή θεωρείται ένας πραγματικός θησαυρός για τον ανθρώπινο οργανισμό.Tο σώμα είναι φτιαγμένο για να παίρνει βιταμίνη D είτε μέσω του δέρματος (την παράγει με την έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία) είτε μέσω της διατροφής.
Οι επιστήμονες αποδίδουν τα υψηλά ποσοστά έλλειψης βιταμίνης D στην ανεπαρκή ή μη σωστή έκθεση στον ήλιο και στη χρήση αντηλιακών. Γι΄ αυτό άλλωστε ονομάζεται και «βιταμίνη του ήλιου».
Αναφέρουν, μάλιστα, χαρακτηριστικά ότι ένα αντηλιακό με δείκτη προστασίας 10 μπλοκάρει σε ποσοστό 90% το επίπεδο της βιταμίνης D.
Μάλιστα σε παγκόσμιο επίπεδο, πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι έχουν έλλειψη αυτής της βιταμίνης. 
Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη σε όλες τις ηλικίες για τη ρύθμιση του ασβεστίου και του φωσφόρου στο σώμα. Επίσης, παίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της σωστής δομής των οστών και κάνει καλό στα δόντια.
Παράλληλα, συνεχώς νέα στοιχεία καταδεικνύουν ότι η βιταμίνη D παίζει σημαντικό ρόλο στη συνολική υγεία, καθώς βοηθά στη μείωση των φλεγμονών, στην καλή ρύθμιση και ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος, στην ανάπτυξη των κυττάρων και στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα.
Τα συνηθέστερα συμπτώματα της έλλειψης βιταμίνης D που περιγράφονται είναι κόπωση, γενικευμένη μυική αδυναμία, κράμπες, πόνος στις αρθρώσεις, αδυναμία συγκέντρωσης, κεφαλαλγίες.H έλλειψη βιταμίνης D έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο με 25 συνολικά παθήσεις: Παχυσαρκία, οστεοπόρωση, σχιζοφρένεια, κατάθλιψης και αγχώδης διαταραχή, σακχαρώδη διαβήτη (τύπου 1 και 2), διαφόρων μορφών καρκίνου (ειδικά του εντέρου και του προστάτη), καρδιακής νόσου, ψυχιατρικών νόσων, αυτοάνοσα νοσήματα, αλωπεκία και τριχόπτωση, υπέρταση,έμφραγμα, εγκεφαλικού επεισοδίου, άνοιας, σκλήρυνση κατά πλάκας, αυξημένη συχνότητας πτώσεων και καταγμάτων,χαμηλών επιπέδων ασβεστίου και φωσφόρου στο αίμα,Πνευμονία, ρευματοειδής αρθρίτιδα, ερυθηματώδη λύκο, έκζεμα και ψωρίαση,ουλίτιδα ,άσθμα, μυϊκή αδυναμία, βρογχίτιδα, λεύκη
Καθημερινά ,πρέπει να φροντίζουμε να λαμβάνουμε τουλάχιστον 600 IU (800 IU για τα άτομα 70 ετών και άνω).Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D είναι τα λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί, τόνος), οι κρόκοι των αυγών, το τυρί, το συκώτι και τρόφιμα εμπλουτισμένα με βιταμίνη D, όπως ορισμένα δημητριακά και γαλακτοκομικά προϊόντα.Αν είστε 50 ετών και άνω, οι πιθανότητες είναι υψηλές ότι έχετε ήδη μια ανεπάρκεια βιταμίνης D. Το σώμα δεν παράγει τόση βιταμίνη D καθώς γερνάμε.
Πάντως για την αύξηση της βιταμίνης D στον οργανισμό δεν υπάρχει μυστικό.Είναι η έκθεση στον ήλιο 10 λεπτά το καλοκαίρι και 20-25 τον χειμώνα.

Με στοιχεία από ΑΠΕ-ΜΠΕ, iefimerida.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *