Ποιες είναι οι ποσότητες της καφείνης που συντροφεύουν τον καφέ που πίνουμε…

Ο Καφές είναι αναμφίβολα το πιο δημοφιλέστερο ρόφημα παγκοσμίως αν και ο μεγάλος αντίπαλός του το τσάι κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφο στις προτιμήσεις των λαών.

Η παράδοση θέλει το φυτό του καφέ να έχει πατρίδα του την Αιθιοπία στην οποία φέρεται να ανακαλύφθηκε γύρω στο 600 π.Χ. Οι κόκκοι του καφέ είναι ένα από τα πιο πολύτιμα γεωργικά προιόντα με μεγάλη προστιθέμενη αξία. Ο καφές είναι ένας αειθαλής θάμνος οι καρποί του οποίου ωριμάζουν σε 9-11 μήνες, ενώ ο κόκκος είναι το κουκούτσι του καρπού. Οι Άραβες ήταν οι πρώτοι που υιοθέτησαν τον καφέ ως ρόφημα, ο
οποίος παρασκευάζεται από καβουρντισμένους και αλεσμένους σπόρους καφεόδεντρου.

Ο καρπός του καφέ περιέχει πάνω απο 1000 ουσίες, οι οποίες μπορεί να επιδράσουν στην υγεία του ανθρώπου. Οι σπουδαιότερες είναι η καφεΐνη, η καφεόλη, οι πολυφαινόλες, η θεοβρωμίνη, το μαγνήσιο, το κάλιο και τα φυτοοιστρογόνα.

Η καφεΐνη το σημαντικότερο από τα συστατικά του καφέ είναι ένα πικρό, λευκό, κρυσταλικό αλκαλοειδές της ξανθίνης, γνωστό για τις διεγερτικές του ιδιότητες. Την καφεΐνη δεν τη βρίσκουμε μόνο στους κόκκους καφέ, αλλά και σε άλλα τρόφιμα (όπως τσάι, κακάο, αναψυκτικά τύπου cola), ως συστατικό φαρμάκων (πχ αναλγητικά, κατασταλτικά όρεξης, διουρητικά), αλλά και ως ενισχυτικό γεύσης σε
προϊόντα τροφίμων. Η ποσότητα καφεΐνης, που περιέχεται σε 1 φλιτζάνι ροφήματος που περιέχει καφεΐνη, εξαρτάται από τον τύπο του ροφήματος ή του καφέ και τον τρόπο παρασκευής του.
Ιδού η μέση περιεκτικότητα διαφόρων προϊόντων σε καφεΐνη:

-φίλτρου (200 ml ) περιέχει 85-145 mgr καφείνης

-στιγμιαίος (200 ml ) περιέχει 75-110 mgr καφείνης

-ντεκαφεϊνέ (200 ml) περιέχει 2-12 mgr καφείνης

-εσπρέσσο (30 ml) περιέχει 47-73 mgr καφείνης

καφές ελληνικός (50-60 ml) περιέχει 40-50 mgr καφείνης

τσάι ( 200 ml) περιέχει 50 mgr καφείνης (αφορά το μαύρο τσάι)

κακάο ρόφημα περιέχει 16 mgr καφείνης

αναψυκτικά τύπου cola (250 mgr) περιέχει 30 mgr καφείνης

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA), η συνιστώμενη ημερήσια κατανάλωση καφέ για τους ενήλικες είναι 400 mgr, δηλαδή 3-4 φλιτζ. καφέ. Η καφεΐνη εισέρχεται στην κυκλοφορία του αίματος σε 30-45 λεπτά από την κατάποση και ο μέσος χρόνος ημίσειας ζωής είναι 4 ώρες, ενώ αποβάλλεται από τον οργανισμό με τα ούρα με αποτέλεσμα να μη συσσωρεύεται στον οργανισμό. Ποσότητα >200 mgr/ημέρα μπορεί να προκαλέσει αϋπνία, ταχυπαλμία και νευρικότητα. Τα ηλικιωμένα άτομα είναι πιο ευαίσθητα στην καφεΐνη, ειδικά όσον αφορά τον ύπνο.

Επίδραση της καφεΐνης στην υγεία
  1. Επιδρά στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα. Εισχωρεί γρήγορα στον εγκέφαλο και αυξάνει την εγρήγορση, την ετοιμότητα, τη συγκέντρωση, τη βελτίωση της μνήμης.
  2. Αυξάνει την αρτηριακή πίεση και τον καρδιακό ρυθμό, καθώς διεγείρει την παραγωγή κορτιζόνης και αδρεναλίνης.
  3. Έχει διουρητικές ιδιότητες.
  4. Αυξάνει την παραγωγή γαστρικού οξέος.
  5. Προκαλεί μείωση της όρεξης.
  6. Αυξάνει το μεταβολικό ρυθμό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *