Έχει συμπληρωθεί ήδη ένας χρόνος που ο Sars Cov-2 έκανε την εμφάνισή του σε όλο τον κόσμο κλονίζοντας συνθέμελα εθνικά συστήματα υγείας και οικονομίας και σε λίγο καιρό συμπληρώνεται ένας χρόνος από τότε που ο ΠΟΥ κήρυξε την υφήλιο σε κατάσταση πανδημίας.

Έκτοτε όλες οι χώρες -με ελάχιστες μικρές εξαιρέσεις- αγωνίζονται να σώσουν την δημόσια υγεία και τις οικονομίες τους ενώ υποδόρεια όπως έχει συμβεί σε πλειστάκις περιπτώσεις στο παρελθόν η ανθρώπινη ευφυία, με όχημα την καινοτομία βρήκε τρόπο να ελιχθεί και να προσαρμοστεί απέναντι στα νέα δεδομένα.

Για τις επιχειρήσεις και το επιχειρείν, αυτή η προσαρμογή, σύμφωνα με την μελέτη της  “Fjord Trends 2021” της Accenture Interactive, είναι πολύ πιθανό να επαναπροσδιορίσει ακόμη και τον 21ο αιώνα καθώς ολόκληρος ο επιχειρηματικός κόσμος κινούμενος προς τα μπρος και σε βάθος δεκαετιών θα εφαρμόζει νέες στρατηγικές, να ανακαλύπτει νέες υπηρεσίες, καθιερωμένες από την πανδημία πια νέες εφαρμογές και λύσεις προσπαθώντας να καλύψει το χαμένο έδαφος, να κερδίσει το Χαμένο Χρόνο που θα λεγε και ο …Προύστ της Οικονομίας.

 Ποιες είναι αυτές οι εφτά νέες τάσεις πανω στις οποίες πλέον εδράζεται πλέον η καινοτομία και οι νέες αλλαγές-κατ άλλους προσαρμογές στα νέα δεδομένα για οικονομίες και κοινωνίες;

Όλα όσα μας …ανάγκασε να μάθουμε η πανδημία αποφαίνεται η μελέτη. Οι όροι, για τις τάσεις αυτές-, μπορεί να ξενίζουν ωστόσο είναι χαρακτηριστικό του πνεύματος που διέπει την 4η Βιομηχανική Επανάσταση το ρεύμα της οποίας δεν μπορεί να ανακόψει πια η συγκεκριμένη πανδημία όσο κι αν αργήσουν τα προγράμματα εμβολιασμού.

Συλλογική μετατόπιση

Η πρώτη από τις επτά τάσεις συνδέεται με αυτό, που οι αναλυτές ονομάζουν “Συλλογική μετατόπιση” (Collective displacement). Ο τρόπος με τον οποίο εργαζόμαστε, ψωνίζουμε, μαθαίνουμε, κοινωνικοποιούμαστε, συμπεριφερόμαστε και φροντίζουμε την υγεία μας έχει αλλάξει για πολλούς από εμάς και τα brands πρέπει να αναζητήσουν νέους τρόπους και να προσφέρουν νέες εμπειρίες προκειμένου να αλληλοεπιδρούν με τους ανθρώπους.

DΙΥ

Η δεύτερη τάση έχει να κάνει με την “Καινοτομία του κάν’ το μόνος σου” (Do-it-yourself innovation). Η τεχνολογία διαδραματίζει πλέον νέο ρόλο, αποτελώντας αρωγό της εφευρετικότητας των ανθρώπων και αυτό έχει ως αποτέλεσμα η δημιουργικότητα των ανθρώπων να αποκτά άλλη διάσταση.

“Από απλούς ανθρώπους, μέχρι προσωπικούς γυμναστές ή και πολιτικούς, που επανεξετάζουν τη χρήση πλατφορμών, όπως τα κοινωνικά δίκτυα και τα βιντεοπαιχνίδια, προκειμένου να μοιράζονται σημαντικά μηνύματα με τους υπόλοιπους. Όλοι θέλουν καλύτερες λύσεις, αλλά η εποχή στην οποία ένα brand αναμενόταν να δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη λύση μεταβαίνει σε μία εποχή, όπου τα brands δημιουργούν τις προϋποθέσεις για προσωπική καινοτομία”, αναφέρει η μελέτη.

Νέες ομάδες- Νέα εργασιακή ηθική 

Η τρίτη τάση, που θα κυριαρχήσει μέσα στο 2021, σχετίζεται με τις “Νέες ομάδες. Νέα εργασιακή ηθική” (Sweet teams are made of this). Όσοι εργάζονται εξ αποστάσεως ζουν τώρα στο γραφείο, γεγονός που έχει τεράστια επίδραση στην αμοιβαία συμφωνία μεταξύ εργοδότη και εργαζομένου και τις διάφορες παραδοχές γύρω από αυτό. Ενδεικτικά ποιος έχει τον τελικό λόγο για το τι πρέπει να φορούν οι εργαζόμενοι, που δουλεύουν από το σπίτι σε μια επαγγελματική βιντεοκλήση ή ποιος έχει την ευθύνη να διατηρήσει την ιδιωτικότητα των εργαζομένων, που δουλεύουν από το σπίτι.

Λαχτάρα για αλληλεπίδραση

“Η λαχτάρα για αλληλεπίδραση” (Interaction wanderlust) είναι η τέταρτη τάση, που διακρίνουν οι αναλυτές. Οι άνθρωποι περνούν πολύ περισσότερο χρόνο αλληλοεπιδρώντας με τον κόσμο μέσω οθόνης και είναι μάρτυρες μιας σχετικά “παρόμοιας αισθητικής”, που οφείλεται στην τυποποιημένη σχεδίαση των ψηφιακών εμπειριών.

“Οι εταιρείες πρέπει να επανεξετάσουν το σχεδιασμό, το περιεχόμενο, το κοινό και την αλληλεπίδραση μεταξύ τους για να προκαλέσουν μεγαλύτερο ενθουσιασμό, χαρά και ηρεμία στις εμπειρίες των ανθρώπων μέσω της οθόνης”, τονίζει η Accenture.

Άλλη μια τάση, που επανακαθορίζει το επιχειρείν και την κοινωνική ζωή, αφορά τη “ρευστή υποδομή” (Liquid infrastructure). Επειδή ο τρόπος, με τον οποίο οι άνθρωποι αγοράζουν και αλληλοεπιδρούν με προϊόντα και υπηρεσίες έχει αλλάξει, οι εταιρείες έπρεπε να επανεξετάσουν την αλυσίδα ανεφοδιασμού και τη χρήση όλων των φυσικών τους περιουσιακών στοιχείων.

Αυτό απαιτεί οι εταιρείες να αναπτύξουν ευελιξία και ανθεκτικότητα σε ολόκληρη την επιχείρησή τους, ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται γρήγορα στις αλλαγές. Αναμένεται να υπάρξουν περισσότερες αλλαγές, που θα έχουν ως επίκεντρο τη βιωσιμότητα.

Πρόκληση της ενσυναίσθησης

Άλλη μια τάση αφορά την “πρόκληση της ενσυναίσθησης” (Empathy challenge). Οι άνθρωποι δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το τι αντιπροσωπεύουν τα brands και πώς εκφράζουν τις αξίες τους. Η πανδημία έριξε φως σε πολλά προβληματικά και άνισα συστήματα σε όλο τον κόσμο – από την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη έως την ισότητα.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι εταιρείες να πρέπει να δουλέψουν σκληρά για να δημιουργήσουν τα μηνύματα, που περιγράφουν τα brand τους, δίνοντας προτεραιότητα σε θέματα που τους ενδιαφέρουν περισσότερο και προσαρμόζοντας τη συμπεριφορά τους γύρω από αυτά.

Εθιμοτυπικά που χάθηκαν κι εξαφανίστηκαν 

“Εθιμοτυπικά που χάθηκαν και ξαναεμφανίστηκαν” (Rituals lost and found) είναι η τελευταία από τις επτά νέες τάσεις, που διακρίνουν οι αναλυτές. Η ματαίωση και η διακοπή τελετουργικών – από τον εορτασμό της γέννησης έως τον αποχαιρετισμό του θανάτου και όλα τα ενδιάμεσα – είχαν σημαντικό αντίκτυπο στην συλλογική ευημερία της κοινωνίας.

Αυτή η τάση προσφέρει την  ευκαιρία στις επιχειρήσεις να βοηθήσουν τους ανθρώπους στην αναζήτηση βαθύτερου νοήματος μέσω νέων τελετουργικών, που προσφέρουν χαρά και άνεση. Το πρώτο βήμα αποτελεί η κατανόηση του κενού, που αφήνει πίσω του ένα παλαιό τελετουργικό και ο σχεδιασμός ενός άλλου, που θα το αντικαταστήσει.

Ο προσδιορισμός των 7 τάσεων ωστόσο όχι μόνο δεν απορρίπτει τις προβλέψεις επιστημόνων (και Ελλήνων όπως ο δρ Νικ Χρηστάκης ερευνητής του Γειλ- «Apollo’s Arrow: The Profound and Enduring Impact of Coronavirus on the Way We Live» («Το Βέλος του Απόλλωνα: Η Βαθιά και Διαρκής Επίπτωση του Κορωνοϊού στον Τρόπο Ζωής μας») γι αυτό που θα ακολουθήσει μετά την πανδημία, όταν αυτή προς τα τέλη του 2021 αναχαιτιστεί, αλλά ενισχύει την άποψη, ότι οι άνθρωποι με καινοτομία ή χωρίς αυτών θα κινηθούν-τουλάχιστον στον δυτικό κόσμο- περισσότερο προς την σεξουαλική απελευθέρωση , τον καταναλωτισμό και την μείωση της επιρροής από την θρησκεία.

Σημ Το περιεχόμενο της μελέτης αντλήθηκε από Νews Letter του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής Ελλάδος.(ΣΕΠΕ)